Hjemmelavet mandelmælk

Jeg bruger plantemælk hver morgen i min smoothie.  For tiden bruger jeg mandelmælk, men jeg skifter indimellem.  Jeg synes bare at det er svært at finde en købe mandelmælk uden tilsætningsstoffer. Enten er der agavesirup i, eller stivelse som fx tapiokastivelse – der er svært fordøjeligt. Derfor har jeg forsøgt mig med min egen mandelmælk. Det er faktisk overraskende nemt, og meget billigere end købe versionen. Det kræver kun vand og en håndfuld mandler.

Den hjemmelavede mandelmælk har en lidt anden smag, da den ikke er så sød som købeversionen, men det passer mig rigtig godt til smoothie og morgenen – jeg ønsker ikke det skal være for sødt. desuden er en hjemmelavet mandelmælk ligeså tynd som vand fordi der ikke er tilsat stivelse.

Læs videre Hjemmelavet mandelmælk

Æggekage muffins til madpakken

Her er små æggekager, til at putte i både voksne og børns madpakker. Det er så nemt at det næsten gør ondt. Man kan lave mange varianter, fx en med pizzasmag.   Jeg putter også grøntsager i æggemassen, så der er et helt måltid i sådan en muffin. Med lidt nødder til, så du får nogle gode fedtstoffer, så kan du holde dig mæt længe. De giver en god fylde i maven, og derfor synes jeg disse æggekage muffins til madpakken er geniale.

En god ide, er at lave en stor portion og så lave en almindelig æggekage til aftensmad af størstedelen og bruge resten i muffins til madpakken.

Min dreng kunne slet ikke vente til de var blevet kolde. Han skulle smage dem alle sammen, og kunne slet ikke spise aftensmad bagefter 🙂

æggekagemuffins lige fra ovnen

Læs videre Æggekage muffins til madpakken

Amaranth muffins med cashewnødder (glutenfri)

Amaranth er en græs art fra sydamerika. Det er ikke et korn, men kan bruges lidt ligesom korn/mel. Det er frøene fra urten/græsarten som vi bruger. Kornene kan koges og bruges som ris eller quinoa, smagen er dog noget sødere og amaranth indeholder ikke samme bitterstoffer i skallen som quinoa gør. Når frøene er malet kan det bruges som mel. Du kan bruge det når du ellers ville bruge mandelmel, qinoamel eller lignende.

Og hvorfor så bruge amaranth? Fordi det har et naturligt højt protein indhold har et meget højt indhold af umættet fedt (77%). Amaranth indeholder fedtstoffet lysin, det indgår i celle opbygningen og det fåes normalt ikke gennem korn. Så.. Amaranth er sundt og smager sindsygt godt!

I denne opskrift er der tale om en madmuffin eller madbolle. Dvs. den kan spises med smør på eller evt. pålæg på.  Den er genialt i en madpakke, da den mætter godt. Den indeholder gode fedtstoffer og protein fra cashewnødderne, olivenolien og amaranthmelet. Derfor er her et rigtig godt bud på et alternativ på en glutenfri madpakke, fx sammen med en skive stenalderbrød med øget økologisk laks og gulerodssalat. Hvis du ønsker en mere kageagtig udgave, kan halvdelen af nødderne erstattes af tørrede tranebær eller rosiner.

Læs videre Amaranth muffins med cashewnødder (glutenfri)

Bananbrød – super til madpakke eller snack

Nogen gange kan det være lækkert med lidt sødt til eftermiddags sulten.  Derfor har jeg lavet dette bananbrød der er super som en del af en madpakke.
Det er sødet med 2 spsk kokossukker og bananer og er derfor ikke en kage, men det smager sødt, så sukkertrangen bliver stillet.  Det gør også brødet egnet til aftenssnack eller fredagsslik. Samtidig er der olivenolie og nødder i, så det mætter godt og er fyldt med god energi.

Det tager få minutter at bikse sammen, og kan jo stå i ovnen mens man spiser aftensmad – lav lidt ekstra til aftensmad og vupti så har du en hel lækkert madpakke. Det er dog vigtigt at brødet forbliver i formen til dagen efter! jeg har prøvet at fro at brødet kan sætte sig hurtigere, fryseren mv. men det virker ikke. Brødet skal stå til dagen efter – hvis det ikke skal smuldre vel at mærke 😉

Læs videre Bananbrød – super til madpakke eller snack

Hjemmelavet mayonaise

Vi bruger hjemmelaet mayonaise til alting. Vi bruger det i madpakken, i salater, og til dyppelse. Jeg laver gerne en stor portion ca en gang om ugen, og gemmer det i en tætsluttende boks i køleskabet. Det er så nemt, at det næsten gør ondt 🙂 Og jeg er sikker på mange flere ville lave deres egen mayo, hvis de vidste hvor nemt det er. Dog skal det siges, at jeg først begyndte at lave min egen hjemmelavede mayonaise, da jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle gluten. Der er nemlig glutenrester i form at maltodextrin, dextrose, hvedesirup eller glukosesirup i næsten alle de mayo’er du kan købe. Jeg har fundet nogle alternativer det er muligt at købe, men det kan blive ret dyrt for små mængder. Så nu laver jeg min egen mayo 🙂

Når man laver sin egen mayo er det vigtigste, at bruge en god olie. Jeg bruger en økologisk jomfru rapsolie. Jeg bruger jo ellers olivenolie til alting (og kokosolie til stegning), men jeg synes simpelthen ikke at det smager godt i en mayo, det bliver bittert. Vindruekerne olie, som mange ynder at bruge er simpelthen ikke er kvalitetsprodukt i mine øjne, der indeholder ingen gode fedtstoffer. Rapsolie derimod, indeholder mange omega 3 og 6, og der derfor super egnet til mayo og dressinger (men må ikke varmes op, da fedtsyrer sammensætningen gør at den så bliver ustabil).  SOm det ses på billedet, bliver mayo’en helt lækker solgul af rapsolien.

Læs videre Hjemmelavet mayonaise

Glutenfri lakridskage

Jeg har længe ledt efter en perfekte lakridskage-opskrift. Min svigermor havde engang en lækker lakridskage med herned. Den var lavet med hvedemel, men jeg tænkte jeg kunne lave en glutenfri lakridskage, nu når jeg har fundet ud af, at mig og gluten ikke er gode venner overhovedet 🙂

Men hun kunne ikke finde samme opskrift igen 🙁 Har derfor prøvet mig frem og tilbage. Heldigvis kan jeg eksperimentere på arbejde, så hjemmet ikke svømmer over i kager, når jeg laver opskrifter 🙂

Resultatet blev denne glutenfri lakridskage, og den er så lækker som jeg ønskede mig. Den indeholder mandelmel der gør kagen ekstra konfekt-agtig, og kokossukker der ikke påvirker blodsukkeret så meget som almindeligt sukker.  Den har en god balance i lakridssmagen, så lakridselskeren ikke bliver skuffet, men så lakridsskeptikeren også kan være lidt med.

Læs videre Glutenfri lakridskage

Glutenfri og sukkerfri bananmuffins med choko

Mmm elsker banankage. Har som barn lavet banankagen, fra karolines køkken, uendelig mange gange. Men den går ikke helt længere (da jeg synes den både kan laves sukkerfri, glutenfri og med gode fedtstoffer). Så nu har udviklet en opskrift på lækre glutenfrie bananmuffins med chokoladestykker. Har prøvet mig frem, og endt med denne opskrift uden mælk, gluten og sukker. Kagerne er sødet med bananer (selvfølgelig) og dadler. Som fedtstof jeg bruger en god olivenolie.

Jeg har før lavet disse glutenfri og sukkerfriebananmuffins som også er gode, men disse er sødere pga. der er tilsat dadler, og smager derfor mere af klassisk banankage

Min Oskar er også vilde med disse, de smager, for mig, af barndom.
De tager 10 min at lave og skal kun bages 18 min. Det er simpelthen så nemt, som noget kan være. Rigtig god fornøjelse 🙂

Læs videre Glutenfri og sukkerfri bananmuffins med choko

Bountykage uden sukker og mel (vegansk)

Altså, helt ærligt, kage bliver aldrig sundt sundt, kage vil altid indeholde sukkerstoffer og andet (hvis det skal smage af kage, vel at mærke!). Men det er dejligt med en lækker kage til særlige lejligheder, og her er et rigtig godt bud.  Denne kage er sødet med dadler og indeholder lækre fedtstoffer fra kokos. Sådan en kage, synes jeg, kan være en del af en balanceret kost engang imellem.  Det er en vegansk sukkerfri bountykage, dvs. der ikke er æg eller mælk i. Desuden er der ingen former for mel i. Derfor kan den bruges til de fleste former for allergikere, og hvem elsker ikke bounty? Jeg ELSKER ihvertfald bounty 🙂

Læs videre Bountykage uden sukker og mel (vegansk)

Paneret kylling med rodfrugter

Måske tror du, jeg er kæmpe fan er paneret kylling. Hvis du følger meget med på bloggen, vil du se at jeg før har lavet en opskrift på hjemmelavede kyllingenuggets – og den her opskrift er mit svar på hjemmelavede kylletter. Opskriften er dog ikke udsprunget af en lyst til kylletter, jeg husker ikke ligefrem kylletter som den store kulinariske oplevelse. Nej ideen kom mere, fordi at jeg havde en masse hjemmelavet raps og en kylling der skulle bruges.

Det blev til en fantastisk ret, og da det er overdrevet nemt at lave, vil jeg dele den her på siden 🙂 En dejlig hverdags klassiker og en anderledes måde at bruge sit kyllingebryst på.

Læs videre Paneret kylling med rodfrugter

Hjemmelavet müsli uden korn, ristet i agavesirup

Det her er verdens nemmeste opskrift. Den er så kort, at det næsten ikke kan kaldes en opskrift. Den er på hjemmelavet müsli.

I weekenden spurgte jeg min søde kæreste hvad han gerne vil have til morgenmad, da han havde lidt ondt i håret. Jeg havde regnet med at svarede noget i stil med æg og bacon. Men der tog jeg fejl. Han svarede: “Jeg vil gerne have yoghurt med müsli på, hvis jeg selv kan bestemme” .. Bom bom, så havde man set det med. (Sidenote: Nu kan han altid selv bestemme, men det er jo ikke altid han selv kan bestemme og jeg så laver det til ham 😉 )

Nå müsli skulle han få, hjemmelavet selvfølgelig. Tænkte først jeg ville riste nogel havregryn, men det havde vi ikke, og det gider jeg heller ikke spise. Så hvad gør man så, jo man ser hvad der er i skabet, blander det på en pande med lidt agavesirup og voila – hjemmelavet müsli uden korn og uden sukker.

Nogen gange går disse improvisationer ikke godt – men som regel, og denne gang i særdeleshed, går det super.

Læs videre Hjemmelavet müsli uden korn, ristet i agavesirup