Hjemmelavet mandelmælk

Jeg bruger plantemælk hver morgen i min smoothie.  For tiden bruger jeg mandelmælk, men jeg skifter indimellem.  Jeg synes bare at det er svært at finde en købe mandelmælk uden tilsætningsstoffer. Enten er der agavesirup i, eller stivelse som fx tapiokastivelse – der er svært fordøjeligt. Derfor har jeg forsøgt mig med min egen mandelmælk. Det er faktisk overraskende nemt, og meget billigere end købe versionen. Det kræver kun vand og en håndfuld mandler.

Den hjemmelavede mandelmælk har en lidt anden smag, da den ikke er så sød som købeversionen, men det passer mig rigtig godt til smoothie og morgenen – jeg ønsker ikke det skal være for sødt. desuden er en hjemmelavet mandelmælk ligeså tynd som vand fordi der ikke er tilsat stivelse.

Læs videre Hjemmelavet mandelmælk

Oliventapenade

Dyppelse af al slags, er godt. Det gælder også oliventapenade. Her kommer mit bud på en super nem og hurtig tapenade, men variere endelig opskriften. Den kan bruges til tapas, til aftensmaden på terrassen eller til disse pizzasnegle.

Ingredienser:
200 gram sorte oliven
4-6 spsk god olivenolie
en håndfuld mandler
4 fed hvidløg
1 spsk citronsaft
1 spsk kapers
evt. tørret timian
evt. 1 håndfuld soltørret tomater

Fremgang: 
Skyl de sorte oliven fri fra den salt lage. Hæld alle ingredienserne sammen. Blend det hele i minihakker, food processor eller lignende. Bruger du en almindelig blender, da skal der mere olie i og du ende op med et tyndere resultat.

Glutenfrie pizzasnegle med oliventapenade

Da jeg brainstormede børnevenlige ideer til madpakken, fandt jeg frem til at en opskrift på glutenfrie pizzasnegle var et must. Og til dem der ikke mener at oliventapenade er børnevenligt – så kan den også laves med tomatpesto eller dets lige 🙂 Barnet herhjemme kunne godt lide dem, men dog fandt han dem bedst med smør på 🙂

Læs videre Glutenfrie pizzasnegle med oliventapenade

Æggekage muffins til madpakken

Her er små æggekager, til at putte i både voksne og børns madpakker. Det er så nemt at det næsten gør ondt. Man kan lave mange varianter, fx en med pizzasmag.   Jeg putter også grøntsager i æggemassen, så der er et helt måltid i sådan en muffin. Med lidt nødder til, så du får nogle gode fedtstoffer, så kan du holde dig mæt længe. De giver en god fylde i maven, og derfor synes jeg disse æggekage muffins til madpakken er geniale.

En god ide, er at lave en stor portion og så lave en almindelig æggekage til aftensmad af størstedelen og bruge resten i muffins til madpakken.

Min dreng kunne slet ikke vente til de var blevet kolde. Han skulle smage dem alle sammen, og kunne slet ikke spise aftensmad bagefter 🙂

æggekagemuffins lige fra ovnen

Læs videre Æggekage muffins til madpakken

Amaranth muffins med cashewnødder (glutenfri)

Amaranth er en græs art fra sydamerika. Det er ikke et korn, men kan bruges lidt ligesom korn/mel. Det er frøene fra urten/græsarten som vi bruger. Kornene kan koges og bruges som ris eller quinoa, smagen er dog noget sødere og amaranth indeholder ikke samme bitterstoffer i skallen som quinoa gør. Når frøene er malet kan det bruges som mel. Du kan bruge det når du ellers ville bruge mandelmel, qinoamel eller lignende.

Og hvorfor så bruge amaranth? Fordi det har et naturligt højt protein indhold har et meget højt indhold af umættet fedt (77%). Amaranth indeholder fedtstoffet lysin, det indgår i celle opbygningen og det fåes normalt ikke gennem korn. Så.. Amaranth er sundt og smager sindsygt godt!

I denne opskrift er der tale om en madmuffin eller madbolle. Dvs. den kan spises med smør på eller evt. pålæg på.  Den er genialt i en madpakke, da den mætter godt. Den indeholder gode fedtstoffer og protein fra cashewnødderne, olivenolien og amaranthmelet. Derfor er her et rigtig godt bud på et alternativ på en glutenfri madpakke, fx sammen med en skive stenalderbrød med øget økologisk laks og gulerodssalat. Hvis du ønsker en mere kageagtig udgave, kan halvdelen af nødderne erstattes af tørrede tranebær eller rosiner.

Læs videre Amaranth muffins med cashewnødder (glutenfri)

Bananbrød – super til madpakke eller snack

Nogen gange kan det være lækkert med lidt sødt til eftermiddags sulten.  Derfor har jeg lavet dette bananbrød der er super som en del af en madpakke.
Det er sødet med 2 spsk kokossukker og bananer og er derfor ikke en kage, men det smager sødt, så sukkertrangen bliver stillet.  Det gør også brødet egnet til aftenssnack eller fredagsslik. Samtidig er der olivenolie og nødder i, så det mætter godt og er fyldt med god energi.

Det tager få minutter at bikse sammen, og kan jo stå i ovnen mens man spiser aftensmad – lav lidt ekstra til aftensmad og vupti så har du en hel lækkert madpakke. Det er dog vigtigt at brødet forbliver i formen til dagen efter! jeg har prøvet at fro at brødet kan sætte sig hurtigere, fryseren mv. men det virker ikke. Brødet skal stå til dagen efter – hvis det ikke skal smuldre vel at mærke 😉

Læs videre Bananbrød – super til madpakke eller snack

Hjemmelavet mayonaise

Vi bruger hjemmelaet mayonaise til alting. Vi bruger det i madpakken, i salater, og til dyppelse. Jeg laver gerne en stor portion ca en gang om ugen, og gemmer det i en tætsluttende boks i køleskabet. Det er så nemt, at det næsten gør ondt 🙂 Og jeg er sikker på mange flere ville lave deres egen mayo, hvis de vidste hvor nemt det er. Dog skal det siges, at jeg først begyndte at lave min egen hjemmelavede mayonaise, da jeg fandt ud af at jeg ikke kan tåle gluten. Der er nemlig glutenrester i form at maltodextrin, dextrose, hvedesirup eller glukosesirup i næsten alle de mayo’er du kan købe. Jeg har fundet nogle alternativer det er muligt at købe, men det kan blive ret dyrt for små mængder. Så nu laver jeg min egen mayo 🙂

Når man laver sin egen mayo er det vigtigste, at bruge en god olie. Jeg bruger en økologisk jomfru rapsolie. Jeg bruger jo ellers olivenolie til alting (og kokosolie til stegning), men jeg synes simpelthen ikke at det smager godt i en mayo, det bliver bittert. Vindruekerne olie, som mange ynder at bruge er simpelthen ikke er kvalitetsprodukt i mine øjne, der indeholder ingen gode fedtstoffer. Rapsolie derimod, indeholder mange omega 3 og 6, og der derfor super egnet til mayo og dressinger (men må ikke varmes op, da fedtsyrer sammensætningen gør at den så bliver ustabil).  SOm det ses på billedet, bliver mayo’en helt lækker solgul af rapsolien.

Læs videre Hjemmelavet mayonaise

Pebernødder uden mælk og gluten (veganske)

Så kan julen bare komme an. Vi har brugt første søndag i advent til at lave pebernødder og pynte op til jul. Min blog bliver ikke fyldt at jule tam tam, men lidt jul er der plads til 🙂

Jeg havde en ide om at jeg kunne lave pebernødder med rismel, kokossukker, kokosolie og frisk ingefær og at de ville smage helt fantastisk. Og jeg havde ret. De smager lige præcis, sådan som pebernødder skal smage.
De er sprøde (når de er kølet af), de har en snert pebersmag og de smager af JUL.

Jeg er ikke til pebernødder der smager af potaske. Jeg synes det smager kemisk og mærkeligt. Derfor kan jeg bedst lide pebernødder bagt med natron. Er du potaske-fan, synes du måske ikke disse pebernødder smager helt klassisk 🙂 Selv min kæreste, der er lidt skeptisk overfor at jeg laver om på juleopskrifterne, synes de smaget som “rigtige” pebernødder, som han siger 🙂

Læs videre Pebernødder uden mælk og gluten (veganske)

Glutenfri lakridskage

Jeg har længe ledt efter en perfekte lakridskage-opskrift. Min svigermor havde engang en lækker lakridskage med herned. Den var lavet med hvedemel, men jeg tænkte jeg kunne lave en glutenfri lakridskage, nu når jeg har fundet ud af, at mig og gluten ikke er gode venner overhovedet 🙂

Men hun kunne ikke finde samme opskrift igen 🙁 Har derfor prøvet mig frem og tilbage. Heldigvis kan jeg eksperimentere på arbejde, så hjemmet ikke svømmer over i kager, når jeg laver opskrifter 🙂

Resultatet blev denne glutenfri lakridskage, og den er så lækker som jeg ønskede mig. Den indeholder mandelmel der gør kagen ekstra konfekt-agtig, og kokossukker der ikke påvirker blodsukkeret så meget som almindeligt sukker.  Den har en god balance i lakridssmagen, så lakridselskeren ikke bliver skuffet, men så lakridsskeptikeren også kan være lidt med.

Læs videre Glutenfri lakridskage

Æblekage med kokossukker og marcipandrys (glutenfri og mælkfri)

Det her er min kærestes nye yndlingskage. Det er en lækker svampe æblekage med et sprødt indslag fra den bagte marcipan på toppen.  Den holder sig svampet og lækker i flere dage, også uden at komme på køl. Faktisk er det en sådan type kage, der er endnu bedre på anden dagen efter den er bagt, da smagen fra æblerne og kokossukkeret træder bedre frem

Opskriften er min variant af en “gammeldags æblekage”. Den er slevfølgelig gluten og mælkefri. Desuden er kagen lavet med kokossukker, som giver en mere fyldigt smag og et snert af karamel som fungere virkelig godt med æblerne. Kokossukker er sødt på en lidt mindre sød måde en almindelig sukker, men kan bruge 1:1 i opskrifter hvor der bruges sukker. Kokossukker har den fordel at det ikke påvirker blodsukker lige så voldsomt som almindeligt sukker.

Jeg synes virkelig det er rart at kunne lave relativt sunde kager, nemt og overkommeligt, men man skal ikke tage fejl. Det er stadig kager, der ikke noget man skal spise hver uge.

Læs videre Æblekage med kokossukker og marcipandrys (glutenfri og mælkfri)