Er din ferie endt med skuffelse

Din ferie kan fortælle dig om du er stresset

Måske vidste du, det ikke. Men din ferie, og hvordan du har det op til din ferie, fortæller meget om din stressniveau. I hvertfald for sådan en som mig, som arbejder med stress hver eneste dag. Jeg ser et symptom på, at noget ikke er helt som det skal være.

Du må endelig gerne glæde dig til din ferie. Og være lidt misundelig på alle dem der allerede er gået fra til ferie. Men det skal ikke være sådan at hver dag er en kamp, og hvis “bare du når til sommerferie” “så skal de hele nok gå”. Du kan læse her, hvordan det kan gå hvis man overhører disse signaler (min personlige historie) og her kan du læse om hvordan at det kan udvikle sig til at man mister empati og hvad konsekvenser i værste tilfælde KAN være. Det kan være relevant hvis man oplever øget mængde konflikter og føler man kommer væk fra sin partner under ferien.

Det er vigtigt at vide:

  • Det er ikke meningen at man arbejder der ud af, og kun holder ferie for at lade op til næste pukkel på arbejde.
  • Det er ikke meningen at man skal være smadret/træt hele den første uge af sin ferie, fordi man lige skal komme sig efter arbejde
  • Det er ikke meningen at man ikke kan slippe arbejdet og tankerne når man har fri – så er du i højrisiko for at udvikle stress.
  • Det er ikke meningen at man skal få det dårligt ved tanken om at starte op efter ferien igen
  • Det er ikke meningen at man skal snakke om at overleve indtil ferien – hverken fra marts, april eller maj.

Der hvor jeg tænker at rigtig mange er i tvivl, er når de glæder sig til ferie og ikke helt ved om det er sund ferie længsel eller udmattelse. Du kan  her  læse hvilke symptomer du skal være opmærksom på, der kan være tegn på ferie stress. Men vigtigt er hvordan du har det når ferien starter og slutter giver dig nogle fine clues til hvordan du har det. Hvis du får søvnproblemer og hjertebanken når du skal starte igen, også selvom det er lidt, så er det tegn på du skal tænke over hvad du kan gøre. Det gælder også hvis du fx sover den første uge væk af din ferie og første derefter er klar til sjov og ballade, eller hvis du ikke kan slappe af før godt inde i ferien fordi du tænker på arbejde og planlægning af ligegyldige ting. Nogle typer orker ikke at komme ned i gear, da de så ikke kan komme op i gear igen. Her ser jeg nogengang folk der starter en million projekter op i ferien for ikke at slappe af. Betyder det at du er stresset? Måske. (Det kan også betyde at du er en person med krudt i nummeren.)

 

Lige om lidt eksplodere det med artikler om ferie. Fx hvordan man skal undgå konflikter med sine børn og hvordan man som forælder skal komme igennem en ferie uden at blive traumatiseret. Der kommer også  artikler om hvordan tiden efter ferien er højtid for både skilmisser og stressygemeldinger.

Det synes jeg er vigtigt at undgå. Og hvordan gør man så det?

Det er vigtigt at man ikke starter sin ferie i underskud. Så hvordan kan man vende situationen inden ens ferie? Her kan du desuden læse om hvad du kan gøre før, under og efter din ferie for at undgå at symptomerne udvikler sig til stress.

  • Kan du gå en ekstra tur?
  • Droppe listen med opgaver der skal nåes inden ferien?
  • Kan du spise ekstra mange jordbær?
  • Eller prioritere sommersex lidt højere (jep, det øger altså oxitocin og mindsker dermed stress)
  • Kan du skære nogle aftaler væk op til ferien
  • Kan hækklipning og rengøring vente?
  • Du kan også spise fx rosenrod der hjælper med at genetablere balancen i binyrerne så man føler mere overskud – men på den sunde måde hvor man ikke presser kroppen til dannelse af stresshormonet cortisol.

Hvis det ikke er nok, eller hvis du oplever du får det dårligt op til ferien, så kan det være tegn på stress. Du kan læse her hvordan det gik mig da jeg overhørte signalerne i alt for mange ferier.

Det er også vigtigt at man ved at skuffelser over at drømmeferien ikke blev som forventet, og i stedet blev fyldt med konflikter med partner og børn, måske ikke betyder at der er noget galt med familien eller relationerne. Men kan bunde i at den ene voksne er udmattet og stresset. Og det bør man tage konsekvensen af.