Hårtab og PCOS

1. Testosteron overskud

Der er flere elementer der kan give testosteronoverskud, det er ikke kun en blodprøve der afgøre det. Men testosteronoverskud betyder at: testosteron produktionen er for høj. Det skyldes typisk insulinresistens – så det skal du have styr på for at blive symptomfri. Du skal være opmærksom på:

A: høj testosteron som frit testosteron er ikke kun selve produktionen, men også hvor meget er bundet til SHBG i blodet. Det kan du gøre: motion forbedre SHBG og insulinresistens)

B: du skal også være opmærksom på at forhormonerne til testosteron kan være høje, uden testosteron er, og det har samme konsekvenser. I danske blodprøver er det typisk DHEAS og androstendion. Det kan du gøre: stress og inflammation spiller en stor rolle for DHEAS og androstedion. Men ofte er en udvidet hormontest en god ide for at få et fuld billede over dette.

C: Forholdet mellem østrogenerne og testosteron. Udover insulinresistens kan dette være påvirket af inflammation og stress. Så igen, vi skal arbejde med de egentlige grund årsager til PCOS for at få styr på dette.

2. Nedbrydning af testosteron

Selv med normale testosteron niveauer, kan testosteron nedbrydes via 5-alpha reduktase enzymet i stedet for 5-beta reduktase. Det resultere i mere dihydrox testosteron (DHT) der kan være 50-80 gange så potent som ellers.

Årsager: dette er typisk genetisk men kan også være påvirket af inflammation og kan påvirkes via spearmint te, grøn te og andre ting. Zink niveauer er også vigtige for dette.

3. Vitaminer og mineraler, og mangel her på

Ofte er det ikke kun testosteron der et et problem, men en kombination med dette og vitamin og mineral mangel. Der findes mange mærkelig produkter til hårtab. Men ofte betaler du alt for meget for dårlig kvalitets produktet.

B12, biotin, B9/folsyre, B6 og øvrige b-.vitaminer er vigtige.

Selen og zink er vigtige.

Det “sjove” er at mangler på alle disse ting kan gøre du udvikler cyklus forstyrrelser som PCOS. Så de her mangler alene kan være årsagen bag din PCOS.

Derudover tager mange med PCOS metformin der hæmmer optaget af vitaminer og mineraler i tyndtarmen og de nationale retningslinjer (der ikke bliver fulgt ofte, er min erfaring) at måle B12 niveau årlig når du er på metformin af den årsag.

Det er nogle mindre studier der indikere at op mod hver 5, har genetisk svært ved at omdanne B-vitaminer, og jeg kan sige at jeg som behandler virkelig ofte ser problemer med ofte ved PCOS og cykliske forstyrrelser. Så vær ekstra opmærksom på dine vitaminer og mineraler når du har hårtab.

Forbruget af vitaminer og mineraler bliver øget hvis kroppen er udsat for kronisk inflammation og stress – så igen handler det om at få styr på årsagerne bag din PCOS for at nå helt i mål.

Gode råd til hårtab:

Jeg håber du nu forstår, at der ikke er nogen quickfixes til PCOS symptomerne. Alle symptomer, små som store, handler om at få styr på din PCOS og dens grundlæggende årsag (hyppigst insulinresistens) og din cyklus – også selvom du intet graviditetsønske har.

Desuden håber jeg du nu forstår hvorfor det ikke bare er “tag de her hårvitamin bamser, der virkede for mig” der virker for dig. Det er næppe kun en ting du skal arbejde på, men flere ting. Men jeg er her for at hjælpe dig med at komme igang:

Vælg din shampoo med omhu

Ved du at pH i din shampoo, balsam og vand har betydning for dit hår.pH værdien bør ikke være mindre end 5 og gerne 5,5. Og kan man få en højere værdi en shampoo vil det måske være endnu bedre.

Det er selvfølgelig ikke en indsat der kan stå alene, der skal tages hånd om både testosteron og vitaminer og mineraler.Men det er så nem en indsats der faktisk har betydning.

pH i vand er svært at ændre, og hård vand kan være en udfordring. Men shampoo og balsam kan ændres.

Vitaminer og mineraler til hårtab

100 mg selen

Udover at være en antioxidant og noget de fleste i Danmark mangler, så påvirker det både stofskiftet og håret direkte.

Collagen:

Altså collagen er en byggesten i hår og hud og negle. Og selvom det hyldes forskellige steder som et vinderdrug, så husk, det er godt i kombination med at se på de øvrige ting – og du behøves ikke købe den dyreste.

20 mg zink

Zink er afgørende for hud, hår og negle og hormoner generelt og immunforsvar.

Zink mangel er hyppig og uden zink for du ikke styr på din hårtab.

Zink fåes i skaldyr, østers

Biotin

Modsat hvad man kan tro når man læser på forskellige instagramvenlige produktsider, så kan biotin alene ikke få dit hår tilbage – men det er et vigtigt delelement.

Husk biotin fåes i multivitaminer og multi b-vitaminer.

B12

B12 mangel efter min mening alt for undervurderet når det kommer til hårtab. Ikke mindst blandt kvinder med PCOS der oftere end andre har problemer med folsyre eller B12, og som før metformin som hæmmer blandt andet optaget af B12. Husk at få målt B12 årligt hos lægen hvis du er på metformin, det er faktisk den officelle anbefaling.

Gå efter methyleredecobalamin og i kombination med de øvrige b-vitaminer for optimalt optag.

folsyre – B9

udover at være vigtigt for cyklus og en sund graviditet så skal vi ikke glemme folat/folin/folsyre/B9 ved hårtab.

Gå efter methylfolat og kombinere med de øvrige b-vitaminer for at optimere optaget.

B3 og øvrige b-vitaminer

B-vitaminer af afhængige af hinanden for at optages korrekt, så gå altid med en multi b-vitamin.

Derudover er Niacin/B3 undervurderet når det kommer til hårtab.

Derudover – insulinresistens og testosteron nedbrydning

Du kan læse mine gode råd til insulinresistens her.

Men både når det kommer til at få styr på insulinresistens og testosteron nedbrydning kan det meget nemt kræve hjælp fra en behandler. Du kan læse mere om nedbrydningen af testosteron  her , og om hvordan det kan testes  her. 

Du er altid velkommen til at kontakte mig hvis du ønsker hjælp, du skriver bare til: marlenedencker@zrb.dk

Kærligst Marlene Dencker

Komplementær hormonterapeut, PCOs vejleder og sygeplejerske

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Inden du smutter....

vil du have tilsendt min test, der fortæller dig hvordan du starter med at arbejde med dine PCOS symptomer?

Jeg hader også spam. Når du skriver din e-mail her, godkender du at jeg sender dig relevant e-mails omkring POCS herunder tilbud fra mig. Jeg sender kun relevant og du starter med 4 e-mails omkring de faktorer der påvirker din PCOS. Du kan læse min datapolitik her: https://marlenedencker.dk/betingelser/