sammenhæng mellem stress og depression

Hvordan stress kan medfører depression

Jeg har længe ønsket at skrive om sammenhængen mellem stress og depression. Jeg oplever nemlig ofte klienter som har en stress udløst depression, og som ikke oplever at antidepressiv medicin virker på dem. Og jeg oplever at de fleste mangler forståelse fra deres læge, da de føler at depressionssymptomerne ikke bliver taget seriøst fordi der også er stress involveret – eller at der kun tilbydes antidepressiv medicin og at stressen som udløsende årsag overses og at situationen derfor ikke vendes.

Der er flere årsager til at depression og stress hænger sammen. Selvom det lyder voldsomt, og mange tror at det ikke kan rettes op, er det dog min erfaring at det godt kan. Nogle gange tager det dog længere tid en andre*.

Hvordan stress kan udløse en depression

Først og fremmest hvis man har depression eller depression tendens, så kan symptomer på depression forværres af stress. Både af de årsager jeg kommer ind på her, men også fordi at overskuddet bliver mindre.

Stress kan også udløse en depression i sig selv. Ved langvarig stress kan der faktisk opstå skader på hjernen. Skaden sker fordi at stress hormonet cortisol blandt andet øger inflammation i kroppen og også i hjernen. Hjernescanninger viser at området hippocampus i hjernen skrumper.  Netop hippocampus er involveret i ved depression. Jeg har tidligere beskrevet hvordan der også ses forandringer i amygdala og at dette kan medfører angst.

Udover denne generelle inflammation der blandt andet skaber påvirkning af hjernen. Så er der også hormonelle forandringer der kan give depression. Serotonin og dopamin som er vores humørhormoner, som dannes om natten. Først dannes dog melatonin, vores søvnhormon. Hvis man har så meget stresshormon i kroppen at man ikke kan sove eller sove dybt nok, kan man ikke danne melatonin og derfor heller ikke serotonin og dopamin som styrer vores humør og mangle på disse kan medfører depression. Desuden dannes serotonin og dopamin udfra mange af de samme mikronæringsstoffer som melatonin og cortisol. Derfor er det vigtigt at få de rette og nok komponenter/nutrienter. Og ikke mindst nok søvn – selvom det kan være svært når man er stresset.

Hvordan ved du om har har en stressudløst depression?

Symptomerne på depression er ikke anderledes end ved øvrige depression. Jeg oplever dog i min praksis, at sørgmodigheden ofte udebliver og folk derfor bliver i tvivl om det er depression. Men symptomerne kan også være ikke at kunne overksue noget og ikke komme ud af sengen. Men hvis disse symptomer er foreudgået af symptomer på stress , eller en periode med stort press hvor du har overhørt dine signaler. Så kan det være at stressen er årsagen til din depression.

Hvordan kan man komme videre?

Det helt store spørgsmål er jo selvfølgelig hvordan man ændre situationen. Først og fremmest, så er det vigtigt at vide at når man er så langt nede, så er det rigtig svært at gøre noget selv. Så søg hjælp og støtte alt det du kan. Men hvis man kan overskue at gøre noget selv, så er det at få en bedre søvn og tænke over hvad du spiser. Jeg har skrevet om hvad du selv kan gøre får at få en bedre søvn her, men det er svært og måske du har brug for hjælp til at sove med fx. zoneterapi*.

Det vigtigste at vide er, at depressionen forsvinder med stressen og det vigtigste derfor er ro. 

For at give dine hormoner de optimale vilkår for at blive dannet, så er det nogle ting du ikke skal mangle. Både i dannelsen af melatonon, serotonin og dopamin bruges aminosyren tryptofan. Tryptofan fåes fra proteinholdige fødevarer og især græskarkerner. Man kan også få det som et kosttilskud. Jeg anbefaler ofte, præparatet Trypton*t hvis du har svært ved at sove.

Til at genoprette den horonelle balance, kan du med lille indsats selv gøre noget. Jeg anbefaler ofte tilskuddet, Mega-B-Stress fra solaray. Det indeholder b-vitmainer, c-vitamin og magenisum der netop bruges i kroppens processor under dannelsen af stresshormon. Fedtstoffer, og gene fiskeolie, er vigtigt til dannelse af hormoner. Men også en proteinrig morgenmad kan hjælpe dig med at få de komponenter kroppen har brug.

Dette er anbefalinger som alle med stress og depression kan følge uden risiko*, men for individuelle vejledning i rette kosttilskud, er du velkommen til at booke en tid hos mig.

Comments (3)

  1. Mig bekendt er det melatonin som bliver dannet udfra serotonin og ikke omvendt. Begge er dannet udfra aminosyren tryptofan.
    Ellers en god artikel.

    1. Hej Lone
      Dejligt du kan lide mit skriv og dejligt du går op i hormoner og i at tingene er korrekte.
      Meen.. Hvis jeg må være lidt frisk og fræk selvom det er på skrift og kan misforståes (det skal forståes med et glimt i øjet og med en glæde over du har givet dig tid til at smide en kommentar, så jeg kan få lov at dele ud af mine mega nørdviden): Det kan godt ske det dig bekendt, men det er ikke korrekt. Jeg er uddannet komplementær hormonterapeut, og har brugt 2 år på at nørde det biokemiske omkring hormoner og selvom alle kan lave en tastefejl eller slå fejl og komme til at skrive noget forkert, så er det ikke tilfældet her. Serotonin dannes først og herefter melatonin.
      Helt biokemisk omdannes tryptofan til 5HTP og herefter til serotonin. Udfra serotonin dannes N-acetyl-serotonin som tilsidst methyleres til melatonin.
      Du kan læse om den biokemiske proces her: http://www.biosite.dk/leksikon/melatonin.htm

      Derudover så kan jeg som bonusinfo oplyse at mangler du b3 (niacin) omdannes tryptofan til niacin i stedet. 😉
      Og som skrevet ovenfor er omdannelsen sart overfor fx kortisol (især kortisols døgnrytme), lys mens man sover men også andre problematikker.

      Det er sindsygt spændende og jeg kan kun opfordre til at læse og lære mere om emnet 😉
      Rigtig god weekend Mvh Marlene

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Inden du smutter....

vil du have tilsendt min test, der fortæller dig hvordan du starter med at arbejde med dine PCOS symptomer?

Jeg hader også spam. Når du skriver din e-mail her, godkender du at jeg sender dig relevant e-mails omkring POCS herunder tilbud fra mig. Jeg sender kun relevant og du starter med 4 e-mails omkring de faktorer der påvirker din PCOS. Du kan læse min datapolitik her: https://marlenedencker.dk/betingelser/