madpakke salat

Opskrift – frokost salat med æg og broccoli – god til madpakken

Det med madpakker, det kan godt være svært hvis man ikke spiser brød til hverdag, men den her mættende frokost salat er nem og kræver næsten igen forberedelse. Kan sagtens laves mens man laver aftensmad (man kan evt. bruge broccoli rester fra aftensmaden) og venter man æg, kan den sagtens holde sig lækker til du skal spise den dagens efter.

Med salat til frokost kan jeg have svært ved at holde mig mæt. Derfor bruger jeg tit rester fra aftensmaden. Men.. nogengange smager min mad bare sååå godt, at der slet ikke er rester til frokost 😉 What to do? Så må man finde på lækre og mættende frokost salater, og denne er af de bedste. Men denne salat kan jeg sagtens holde mig mæt og glad indtil jeg komme hjem fra arbejde.

Mættende frokost salat med broccoli, tun og æg

madpakke salat

Ingredienser, til en madpakke:
1/3 – 1/2 broccoli
2 æg
1 tomat
2 spsk god mayonaise
lidt salt og peber
saft af 1/2 citron
evt. lidt friske krydderurter, fx basilikum
drys: chiafrø

Fremgang:

  1. Sæt en lille gryde med vand i kog. I mens du venter skærer du broccolien i små stykke. Stokken mindre end blomsten.
  2. Når vandet koger lægger du ægget ned i vandet med en ske. Du tager tid, det skal koge i 7 min for at blive perfekt smilende.
  3. Du tager en skål, madkasse eller hvad du har tænkt salaten skal transporteres i. Heri blander du citronsaft, mayonaise, et nip salt og peber og evt. krydderurter.
  4. Nu er der cirka 2-4 min tilbage før ægget er færdig. Så nu er det tid til at sætte broccoli stykker over. Ja i know, måske mærkeligt, men tidsbesparende, opvask sparende, miljø rigtigt og alle evt. bakterier fra ægget er dræbt – so why not?
  5. I mens æg koger færdig og broccoli koges let, skæres tomaten i både og dåsen med tun åbnes.
  6. Så tages æg og broccoli af varmen og vandets hældes fra. Broccoli hældes direkte i dressingen. Ægget skylles med rigeligt koldt vand og pilles.
  7. Broccoli og  dressingen vendes rundt, og tomat placeres ovenpå (det er lækrest hvis det ikke bliver alt for smadret sammen i en madpakke), placeres æggene skåret i både på toppen af salaten, så det hele ikke bliver smattet. Tag en lille bøtte chiafrø med – og drys det på lige før servering.

God madpakke karma
Kærligst Marlene

PS som det ses på billedet tillader jeg mig selv lidt tun en gang imellem. Tun bliver dog nemt smattet og indeholder desuden alt kviksølv – så det er sjældent jeg spiser det.

 

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Inden du smutter....

vil du have tilsendt min test, der fortæller dig hvordan du starter med at arbejde med dine PCOS symptomer?

Jeg hader også spam. Når du skriver din e-mail her, godkender du at jeg sender dig relevant e-mails omkring POCS herunder tilbud fra mig. Jeg sender kun relevant og du starter med 4 e-mails omkring de faktorer der påvirker din PCOS. Du kan læse min datapolitik her: https://marlenedencker.dk/betingelser/